Fałszywe doniesienia generowane przez nieuczciwe serwisy z wiadomościami stają się plagą. Fake newsy – pod postacią tekstów, zdjęć albo filmów wideo – to materiały, w których fragmenty informacji zostają świadomie przemilczane albo wyolbrzymiane, zdjęcia lub nagrania wideo poddawane są manipulacji albo prezentuje się je bez uwzględnienia ich prawdziwego kontekstu. Celem tych fałszywych doniesień jest wygenerowanie – dzięki krzykliwym nagłówkom i zdjęciom – jak największej liczby kliknięć albo zmanipulowanie opinii odbiorców, oczywiście w założonym przez ich autora kierunku.

broszura + scenariusz lekcji
obszerność publikacji: krótka, 8 stron
szczególnie przydatne: dla nauczycieli
źródło, autorstwo: klicksafe.de

Pobierz publikację: Fakt czy fake.

Przetłumaczona z niemieckiego publikacja „Fakt czy fake?” to poprzedzony zwięzłym wstępem scenariusz lekcjiUczniowie w ciągu 45 minut mają okazję poznać proces powstawania fake newsów, sami je projektując. Scenariusz zawiera gotowe linki oraz kartę pracy w formie do druku. Publikacja nie zostawia nauczycieli i edukatorów samym sobie. We wstępie autorzy pomagają zrozumieć pojęcia “efektu echa” i „bańki filtrującej”. Prowadzą czytelnika też przez sprawdzania, czy informacja jest godna zaufania.